Początki
 
Początki przemysłu rowerowego w Polsce sięgają pierwszych lat XX wieku. Najstarszymi i równocześnie największymi fabrykami rowerów były wówczas: Wytwórnia Rowerów „Wicher” założona w 1891 roku, Fabryka Wohrena w Warszawie (1893), Fabryka „Ormande” (1913) oraz Fabryka rowerów i Części Rowerowych F. Zawadzkiego powstała w 1917 roku.

Mimo rozwoju rodzimego przemysłu, znaczna część zapotrzebowania na rowery, także po uzyskaniu niepodległości przez Polskę, była zaspokojona importem z krajów uprzemysłowionych, szczególnie z Niemiec.
Romet
 
Na przełomie lat 1945/1946 w Polsce znajdowało się tylko 1,2 miliona rowerów, czyli na 23 mieszkańców przypadał zaledwie jeden rower. Utworzenie w 1948 roku przedsiębiorstwa Zjednoczone Zakłady Rowerowe wpłynęło na szybki wzrost produkcji w następnych latach. Mimo braku surowców i niewielkiej liczbie wykwalifikowanych kadr zakład zdołał się zadziwiająco rozwinąć. Jako 11 oddział przedsiębiorstwa, w roku 1971, powstał „Romet”, który zatrudniał 450 osób i produkował 220 tysięcy rowerów rocznie.
WIGRY 3 - LEGENDA PRL
 
Niektóre z rowerów Romet zyskały sobie już miano kultowych i takim modelem z pewnością jest słynne Wigry 3.

Nie ma chyba w Polsce rodziny, w której choć jedna osoba nie miałaby wspomnień związanych z tym „składakiem”. Jego charakterystyczna sylwetka, lampka zasilana dynamem i bagażnik ze sprężyną do dziś wzbudzają nostalgię w wielu dorosłych, dla których model ten był często początkiem rowerowej przygody.
MODERNIZACJA
 
1976 był dla Rometu rokiem modernizacji - cały zakład rozbudowano, uruchomiono taśmy montażowe, lakiernię elektrostatyczną oraz urządzenia do obróbki powierzchniowej na mokro

Dzięki tym zmianom już w sierpniu 1977 taśmę opuścił milionowy rower.. To, jak szybko rozwijał się Romet, ilustruje fakt, iż pierwszy milion rowerów produkowano przez 5 lat, a następny milion - jedynie połowę tego czasu.